Astronomie bez překážek: tipy pro astronomické vzdělávání nevidomých a slabozrakých
Před nějakým časem mě oslovil zvídavý pracovník z jedné hvězdárny s otázkou „Jaké zkušenosti máte s vytvářením astronomických programů pro nevidomé?“ Na první pohled by se mohlo zdát, že reagovat na tuto otázku může být snadné. Odpovědi typu „Mám bohaté zkušenosti“, „Bez komentáře…“ či „Mám nádherné a významné zkušenosti“ by asi nikoho příliš neuspokojily. Uvědomuji si, že za tímto dotazem se skrývá hlubší zájem a zvědavost, proto se s vámi pokusím podělit o mé zkušenosti šířeji a hlouběji.
Pouze pro nevidomé?
Nevidomost je stav, kdy člověk má velmi omezenou nebo žádnou schopnost vidět. Tato schopnost může být omezena či zcela ztracena od narození, nebo v průběhu života. V důsledku různých příčin – úrazu, nemoci, stárnutí atd.; protože zrak člověka je ohrožen ve všech fázích života.
Samotný pojem „nevidomý“ je v současnosti společensky sice relativně přijatelný, nicméně s ohledem na historické a jiné kontexty může být jeho používání komplexnější. Víceméně je někdy ohleduplnější alternativou k pojmu „slepý“ [1] či jiným označením. Nicméně v praxi se velice často setkávám s tím, že astronomičtí vzdělavatelé problematiku astronomického vzdělávání osob se zrakovým postižením zužují pouze na nevidomé, tedy lidi zcela prakticky beze zraku; na lidi s jinými poruchami vidění, byť závažnými, zapomínají.
Podobné zužování perspektivy je bohužel častým problémem v mnoha oblastech vzdělávání a přístupnosti. Může to být způsobeno neznalostí problematiky, omezenými zdroji nebo úplně jiným faktorem. Avšak je důležité chápat, že osoby s různými poruchami vidění – potažmo stupni zrakového postižení – mohou mít různé potřeby a zkušenosti, a tudíž by měl být astronomicko-vzdělávací program co nejvíce inkluzivní.
Proto je vhodnější hovořit spíše o poruchách vidění, se kterými souvisí nějaká míra zrakového postižení. Klasifikace poruch vidění či zrakového postižení se liší podle zdrojů – např. Mezinárodní klasifikace nemocí 11 (2018) (International Classification of Diseases) rozděluje poruchy vidění do dvou skupin, na poruchy vidění na dálku a na blízko [2]:
- Poruchy vidění na dálku:
- Lehká – zraková ostrost horší než 6/12 až 6/18.
- Středně těžká – zraková ostrost horší než 6/18 až 6/60.
- Těžká – zraková ostrost horší než 6/60 až 3/60.
- Slepota – zraková ostrost horší než 3/60.
- Zhoršení vidění do blízka: Zraková ostrost do blízka horší než N6 nebo M.08 na 40 cm.
Diagnosticky lze hodnotit další proměnné (nejen zrakovou ostrost) – kontrastní citlivost (šeroslepost), schopnost rozlišovat barvy, vnímání hloubky, schopnost lokalizovat, fixovat předměty, sledovat pohyb… [3]
Míra zrakového postižení se odvíjí od mnoha různých aspektů, mezi něž patří například možnosti prevence a léčby, možnosti využití zrakové rehabilitace, možnosti využití pomůcek (brýlí, bílých holí atd.), potíže jednotlivce s nepřístupným prostředím, dopravními službami či informacemi. [1]
Zkušenosti
I někteří významní astronomové dříve či později, více či méně se potýkali se zrakovým postižením. Jmenovitě například Galileo Galilei (1564 – 1642), James Gregory (1638 – 1675), Richard z Wallingfordu (1292 – 1336), William Campbell (1862 – 1938), Leonhard Euler (1707 – 1783), Edwin Frost (1866 – 1935), Kent Cullers (1949 – 2021) a další. Avšak astronomie bezpochyby zajímala a zajímá také mnoho nevidomých a slabozrakých neprofesionálů.
Jaká je zkušenost nevidomých a slabozrakých s astronomií? Je důležité si uvědomit, že mnoho nevidomých a slabozrakých osob může mít různý zájem o vesmír a jeho tajemství. S astronomií se lidé se zrakovým postižením, podobně jako lidé bez zrakového postižení, setkávají v rámci různých typů vzdělávání – populárního, zábavného, formálního, sociálně-kulturního aj. V nějaké podobě se již děti s astronomií setkávají také v různých školních předmětech – například v hodinách fyziky, chemie, zeměpisu, biologie, ale i dějepisu či literatury.
Nevidomí a slabozrací s vhodným přístupem, nástroji a podporou mohou být stejně zapojeni do vzdělávací či populárně-naučné astronomie jako kdokoli jiný – a to dokonce i na hvězdárnách, v planetáriích či v muzeích.
Jaká je zkušenost hvězdáren, planetárií a dalších organizací se vzdělávací či populárně-naučnou astronomií pro nevidomé a slabozraké? Není jednoduché na takovou otázku odpovědět. Přestože se zdá, že v posledních letech se některé hvězdárny, planetária a další organizace začaly více zaměřovat na zpřístupnění svých služeb a vzdělávacích programů nejen pro osoby se zrakovým postižením, takové snahy zatím působí velmi váhavě a často ne zcela profesionálně. Zásadní iniciativy přichází zejména v souvislosti s následujícími aspekty:
- Snahy jednotlivců
- Mnoho průlomů v oblasti bezbariérové astronomie bylo dosaženo díky vášni, vědomostem a odhodlání jednotlivců.
- Jednotlivci často vyvíjejí unikátní metody a přístupy, které mohou inspirovat širší společnost k adopci a rozšiřování těchto metod.
- Globální hnutí pro inkluzivní vzdělávání
- V oblasti vzdělávání je stále více rozpoznávána potřeba inkluzivity a diverzity. Inkluzivní vzdělávání vede k většímu uvědomění o potřebách a schopnostech všech zúčastněných (především studentů).
- Hvězdárny, planetária a další vzdělávací subjekty reagují na tuto potřebu tím, že vytvářejí programy a expozice vhodné pro všechny návštěvníky, včetně těch se zrakovým postižením.
- Technologický pokrok
- Přístupnost webových stránek a mobilních aplikací: Přístupné webové stránky a mobilní aplikace umožňují uživatelům se zrakovým postižením snadný přístup k astronomickým datům, novinkám a vzdělávacím zdrojům.
- 3D tisk: Tato technologie umožňuje tvorbu modelů vesmírných objektů, které mohou lidé s postižením zkoumat hmatem – například modely planet, hvězdných soustav, galaxií…
- Různé asistivní technologie: Pomocí speciálního softwaru, hardwaru a dalších pomůcek, jako jsou speciální lupy, čtečky obrazovky, hmatové tablety a další, mohou nevidomí a slabozrací lidé komunikovat a získávat různé informace (včetně astronomické).
- Public Relations (PR)
- PR, čili vztahy s veřejností, hrají klíčovou roli v propagaci a zviditelňování snah o bezbariérovou astronomii a inkluze zrakově postižených jedinců. Efektivní PR mohou:Zvýšit povědomí: Veřejnost může být překvapená zjištěním, jaké možnosti a zdroje existují pro zrakově postižené v oblasti astronomie. A právě PR mohou tyto informace šířit.
- Měnit postoje: Některé osoby mohou mít předsudky nebo nesprávné představy o tom, co zrakově postižené osoby mohou či nemohou dělat. Dobře cílená PR kampaň může měnit tyto názory a zdůraznit schopnosti a možnosti lidí s postižením.
- Získat podporu a sponzorství: Aby bylo možné financovat projekty bezbariérové astronomie, je často nutné získat externí podporu. Dobré PR mohou upoutat pozornost potenciálních sponzorů a dárců.
- Zapojit komunitu: Komunikací a osvětou mohou PR podněcovat místní komunity k většímu zapojení, ať už dobrovolnictvím, darováním prostředků nebo účastí na akcích.
- Podpořit spolupráci: Šířením informací o úspěšných projektech a iniciativách mohou PR povzbudit další instituce, vědce a vzdělavatele k tomu, aby se začali věnovat bezbariérové astronomii.
- Rozšiř dosah: Díky sociálním médiím, tiskovým zprávám a jiným PR nástrojům mohou organizace sdílet své úspěchy a postupy s celým světem, což umožňuje dalším organizacím a komunitám inspirovat se a adaptovat různé strategie.
Všechny tyto aspekty společně tvoří komplexní přístup k bezbariérové astronomii, umožňující zrakově postiženým lidem objevovat krásy vesmíru a podílet se na vědeckém poznání.
Tvorba programu
Hvězdárny, planetária, muzea, hvězdářské kroužky, školy a další subjekty vytváří pestrou škálu různého astronomického programu. Pokud chtějí vytvářet astronomický program také pro nevidomé a slabozraké, v podstatě mají dvě možnosti:
- Vytvářet inkluzivní program
- Vytvářet program speciálně určený jen pro nevidomé a slabozraké
Obě možnosti mají své relativní klady a zápory. Racionální zvažování inkluzivního designování je klíčové, zejména v kontextu vzdělávání a informačních služeb. Podívejme se na obě možnosti podrobněji.
Tvorba inkluzivního programu
Výhody
- Inkluzivnost: Umožníte, aby se osoby se zrakovým postižením zapojily do mainstreamových aktivit a interakcí s lidmi bez zrakového postižení. To může podpořit vzájemné pochopení a integraci.
- Ekonomičnost: Místo tvorby zcela nového programu může být nákladově efektivnější upravit stávající program. Ale nemusí to platit vždy.
- Flexibilita: Můžete sloužit širšímu spektru účastníků najednou. Zejména pokud se (dříve nebo později) soustředíte také na další cílové skupiny.
Nevýhody
- Obecnost: Některé aspekty programu nemusí plně vyhovovat specifickým potřebám nevidomých a slabozrakých.
- Kompromisy: Mohou nastat situace, kdy budete muset dělat kompromisy, které mohou mírně snížit kvalitu zážitku některých účastníků.
Tvorba programu speciálně určeného jen nevidomým a slabozrakým
Výhody
- Specializace: Program může být zcela navržen tak, aby vyhovoval specifickým potřebám a zájmům zrakově postižených. To může znamenat hlubší a bohatší zkušenost pro účastníky.
- Experimentování: Mohou být zkoumány a používány inovativní techniky a metody, které by mohly být jinak příliš specifické.
Nevýhody:
- Segregace: Vytvářením speciálního programu pro zrakově postižené vzniká riziko negativně vnímané segregace od hlavního proudu (což může být chápáno jako rozdělování skupin).
- Náklady: Vytvoření zcela nového programu může být nákladnější, pokud nevyužíváte stávající zdroje nebo pokud potřebujete specifické zdroje.
V konečném důsledku je rozhodnutí o tom, kterou cestou se vydat, závislé na konkrétních cílech, zdrojích a okolnostech organizace. Samozřejmě lze zvážit i kombinaci uvedených možností.
Důležité je získávat zpětnou vazbu od cílové skupiny již během rozhodování o tom, jaký přístup je pro ně nejlepší.
Doporučení pro astronomické vzdělavatele
Tvorba vzdělávacího programu v oblasti astronomie pro osoby se zrakovým postižením vyžaduje zvláštní pozornost, citlivost a inovativní přístup. Zde je několik doporučení, která by mohla pomoci astronomickým vzdělavatelům:
- Vzdělávejte se a vzdělávejte svůj tým: Porozumění rozsahu a spektru zrakových postižení je klíčové. Před tím, než se pustíte do vytváření programů, věnujte čas porozumění specifikům různých typů zrakových postižení. To může zahrnovat konzultace s odborníky v oblasti zrakových postižení, osobní setkání s lidmi se zrakovým postižením, vzdělávací semináře, školení atd. S cílem lépe rozumět potřebám různých skupin.
- Uživatelská centricita: Vždy mějte na mysli potřeby a očekávání vašich uživatelů (účastníků). Kvalitativní (především kvalitativní) a kvantitativní průzkumy jsou nástroje, které můžete využít k pochopení těchto potřeb. Mnoho dalších užitečných metod uvádí portál 100metod.cz.
- Bezpečnost: Bezpečnost účastníků je na prvním místě. Zajištění přístupného a bezpečného prostředí je klíčové. To zahrnuje zajištění bezbariérového přístupu, jasné značení a dostatečnou asistenci pro ty, kteří ji potřebují.
- Pozor na mechanická zařízení! Nevidomý nevidí dalekohled (či protizávaží) otáčející se kolem své osy (možný úraz hlavy, očí…), převody (možný úraz prstů, zamotání vlasů či oblečení).
- Pozor na elektrická zařízení! Mnozí zrakově postižení se rádi dotýkají předmětů – nenalézají se na některých přístrojích nechráněné el. spoje?
- Pozor na mráz! Námraza (možné uklouznutí), kovové předměty (možné
přimrznutí). - Pozor na další nebezpečné prvky hvězdárny! Absence zábradlí (možný pád), neobvyklá schodiště (možný pád), nízké vstupy či stropy (možný úraz hlavy).
- Pozor na překážky mimo slepeckou hůl! Může se jednat třeba o již zmíněné dalekohledy, ale také různé cedule, věšáky, vyvýšené odpadkové koše atd.
- Pozor na poškození zraku optickými pomůckami, zejména při pozorování Slunce! Někteří zrakově postižení používají lupy či malé dalekohledy.
- Jednoduchost a srozumitelnost: Složité a překombinované astronomické programy mohou být pro uživatele matoucí. Vždy se snažte o jednoduchý a intuitivní design.
- Flexibilita: Vzdělávací program by měl být navržen tak, aby byl schopen růst a měnit se podle měnících se potřeb a technologií.
- Udržitelnost: Myslete na budoucnost. Vzdělávací program by měl být navrženy tak, aby byly snadno aktualizovatelný a udržovatelný.
- Přístupnost: Ujistěte se, že vaše služby jsou přístupné i uživatelům s různými jinými hendikepy.
- Zvažte individuální potřeby: Uvědomte si, že každý člověk je jedinečný a má různé potřeby a schopnosti. Flexibilita a ochota přizpůsobit se individuálním potřebám mohou být klíčové.
- Konzistence: Konzistentní služby pomáhají účastníků lépe se orientovat a důvěřovat vašim službám.
- Zpětná vazba: Integrujte mechanismy pro získávání zpětné vazby od účastníků, což vám umožní neustále zdokonalovat a adaptovat službu.
- Spolupracujte s místními organizacemi: Spolupráce s organizacemi, které se specializují na podporu osob se zrakovým postižením, může být skvělým způsobem, jak získat zpětnou vazbu a poradenství.
- Vytvářejte vícesenzorický program (zkušenosti): Místo pouhého spoléhání na vizuální prezentace zvažte zapojení dalších smyslů. Taktilní modely, audiovizuální materiály, interaktivní aktivity atd. mohou být velmi užitečné.
- Vytvořte taktilní pomůcky: 3D modely planet, hvězdných soustav nebo galaxií mohou poskytnout hmatovou zkušenost, která je pro mnoho nevidomých neocenitelná. Třírozměrné modely uvítají také účastníci bez zrakového postižení.
- Zajistěte přístupnost webových stránek: Ujistěte se, že vaše webové stránky jsou přístupné a snadno použitelné. Velmi často se stává, že organizace nabízí zajímavý program pro nevidomé a slabozraké, ale cílová skupina má znepřístupněné informace o programu, kontaktních informacích atd. To se týká i dalších prezentačních materiálů (PDF aj.)
- Poskytněte dostatečnou asistenci: Zajistěte, aby osoby se zrakovým postižením měly k dispozici asistenty nebo dobrovolníky, kteří jim mohou pomoci.
- Nezapomínejte na blízké okolí nevidomých a slabozrakých: Asistenční pes, rodinní příslušníci, asistující doprovod, přátelé…
V konečném důsledku může být klíčové zaujímat racionální inkluzivní přístup v oblasti vzdělávání v astronomii, což zahrnuje i vytváření materiálů a nástrojů s inkluzivním designem (byť také inkluzivní design může přinášet mnoho netriviálních výzev). Je důležité si uvědomit, že osoby se zrakovým postižením mají nejen stejná práva, ale také stejný zájem o porozumění a obdivování fascinujících krás vesmíru jako kdokoli jiný. Pro astrovzdělavatele je proto esenciální být vybaven nástroji a metodami, které jsou navrženy tak, aby poskytovaly kvalitní vzdělávací a informační služby různým uživatelům. Přestože v článku zmiňuji mnoho tipů a doporučení pro astrovzdělavatele, stále je zde prostor pro další nápady a inovace. Koneckonců, sdílení znalostí o vesmíru by mělo být inkluzivní záležitostí, kde design vzdělávacích nástrojů respektuje potřeby všech učících se.
Další užitečné zdroje
- Blindness and vision impairment
- SONS – Klasifikace zrakového postižení podle WHO
- MUNI – Zrakové postižení – klasifikace dle WHO
- BLINDička aneb Život prakticky nevidomé ženy – Stereotypní pohled na zrakové postižení
- TyfloCentrum – Kdo je zrakově postižený?
- News Medical – Life Sciences – Types of visual impairment
Použité zdroje
- [1] Okamžik – Nevidomí mezi námi
- [2] World Health Organization – Blindness and vision impairment
- [3] TyfloCentrum – Kdo je zrakově postižený
Článek původně vyšel na webu nesmir.cz.


