Poznejte Blind Quest, přístupnou RPG hru pro iPhone a iPad

Poznejte epickou fantasy Blind Quest. Zabaví vás na několik hodin a spolu s hlavním hrdinou prožijete nezapomenutelné chvíle v propracovaných příbězích.

Tato RPG hra na hrdiny je zcela uzpůsobena pro zrakově hendikepované hráče. Orientujete se podle hlasových pokynů a vůbec nemusíte koukat na displej telefonu. Blind Quest stáhnete do iPhone a iPadu z obchodu App Store. První díl Blind Quest za 99 Kč, druhý díl Blind Quest 2 za 149 Kč. Doporučuji začít prvním dílem, protože jinak vám mohou uniknout důležité souvislosti po příběhové a dějové lince.

Při hraní je podstatná angličtina. Pokud neumíte alespoň trochu anglicky, uniknou vám nezbytné informace a mnohdy nebudete vědět co dělat. Příběh si neužijete a možná jej ani nedohrajete až do konce.

Stručný popis děje

Sága Blind Quest je v současnosti rozčleněna do dvou dílů. V prvním díle se poprvé setkáváme s žoldákem Nathanem, který nás bude provázet po celou dobu. Zavítáme do kouzelného hradu krále Alena, který napadli duchové. Jeho dcera princezna Helen, hledá hrdinu, který by napomohl k vyřešení této komplikace a hrad duchů zbavil. Hrdinové se nehrnou. Nakonec jediný, kdo se uvolí s duchy pomoci, bude právě žoldák Nathan.

Na cestě k úspěchu je nutné vypořádat se s řadou zapeklitých úkolů, navštívit až padesát lokací a zničit více než dvacet nepřátel různého druhu. Nechybí boj s nekromancerem, křišťálovým drakem a dalšími nestvůrami.

S Nathanem poznáte hlavní královské město, zavítáte do magické akademie, navštívíte poušť, omrknete vězení a řadu dalších neméně zajímavých míst. Při soubojích bude nutné zůstat ve střehu, jinak nezvítězíte a neposunete se dál.

V druhém díle Blind Quest 2 Nathan přijíždí na prosperující ostrov za slávou a bohatstvím. Ostrov je však pod nadvládou mocného démona, který uvrhl vše do nelítostného mrazivého podnebí. Vše je pochmurné a velice smutné. Nathan musí démona najít, zlikvidovat a vysvobodit ostrov včetně jeho obyvatel. Se smrtí démona poleví i hrozivý mráz, který ostrov za vlády démona svíral.

Nathan to nemá vůbec snadné. Na cestě k úspěchu na něj čeká velké množství zapeklitých úkolů, které musí vyřešit. Čeká ho detailní průzkum téměř celého ostrova než rozlouskne všechny hádanky. Svede lítý boj s drakem, podívá se na místa s magickými démonickými rituály, málem skončí v kráteru sopky, nevyhne se podplácení některých postav a ani pomoci druhým.

Druhý díl Blind Quest je mnohem propracovanější a napínavější než první díl. Mapa obsahuje celkem sedmdesát rozmanitých lokací a mnoho nepřátel. Rozhodně se máte na co těšit. Na několik hodin v mém případě i týdnů, budete mít co řešit. Druhý díl mi trvalo dohrát mnohem déle než první, protože je rozsáhlejší a komplikovanější při řešení jednotlivých herních úkolů.

Navíc druhý díl má zcela jinak propracovaný bojový systém, kde si musíte pamatovat dva druhy útoků, kopírovat směr nepřítele a vědět, jak se nepřátelům bránit. Pochopit souboje mi trvalo též pár hodin. Bohužel dosud jsem nezjistil, jak v druhém díle používat léčivé lektvary, nicméně podařilo se mi příběh dokončit i bez této vědomosti.

Jak hrát?

Rozhodně se sluchátky. Jednak lépe porozumíte angličtině, snadněji se zorientujete při soubojích. Telefon při hraní držíte na šířku, hráno na iPhone 13 Mini.

Ovládání není vůbec složité. Pomocí švihání prstu vpravo nebo vlevo procházíte herní obrazovku po jednotlivých položkách. Poklepáváním prstu na displej provádíte herní akce. Prozkoumáváte předměty, používáte je, procházíte mezi lokacemi. Opravdu nic komplikovaného. Celkově si vystačíte s jedním prstem. Existují případy, kdy musíte použít stejný předmět vícekrát, tedy opakovaně poklepávat prstem na displej na určité položce, než dosáhnete požadovaného výsledku.

Při klepnutí pěti prsty na displej otvíráte herní menu, kde máte statistiky postavy. Když v tomhle menu poklepete na displej jedním prstem, ocitnete se v inventáři, kde můžete prohlížet předměty, které máte při sobě. Zpět na herní obrazovku se dostanete z inventáře klepnutím pěti prsty na displej. V herním menu a inventáři listujete šviháním jednoho prstu vpravo nebo vlevo po displeji stejně jako při procházení herní obrazovky.

Bohužel předměty přímo v inventáři nejdou nijak použít. Inventář evidentně slouží jen k přehledu co vlastníte, ale nelze z inventáře vyvolat žádnou akci se zvoleným předmětem. V případě, že máte určitý předmět v inventáři a potřebujete ho využít, automaticky dojde k jeho použití po interagování s předmětem, na který má být věc z inventáře aplikována. Pro příklad uvádím odemknutí dveří. Zabijete nepřítele, obdržíte klíč. Ten se vám objeví v inventáři. K použití dojde, když poklepete prstem na položku uzamčených dveří. Trochu nepraktické.

Souboje

Pouze při soubojích musíte být mnohem obezřetnější. V prvním díle Blind Quest pouze klepete prstem na displej ve směru, odkud útočí nepřátelé. Záleží na rychlosti a obezřetnosti z vaší strany.

V druhém díle je bojování komplikovanější. Musíte bedlivě naslouchat. Nejdříve vnímejte zvuky, které charakterizují rychlý méně zranitelnější útok nebo těžký více zranitelnější útok. Následuje zvuk jakoby někdo švihal mečem. Ozývá se z různých směrů. Snažte si směr vždy zapamatovat, protože odtamtud povedou nepřátelé útoky.

Pokud budou útočit rychle, vykryjete útok švihem prstu po displeji v protějším směru. Pokud pomalu, povedou těžký útok, vykryjete jej švihem prstu ve stejném směru. Sami útočíte buď švihem prstu nahoru nebo dolů po displeji telefonu. Útočíte, až na vás přijde řada. Poslouchejte a poznáte to. Dodávám, že na vykrytí útoku máte vždy jen pár sekund. Tak neváhejte.

Švih prstu nahoru znamená rychlý útok, švih prstem dolů znamená pomalejší, ale více zranitelnější útok. Někteří nepřátelé útočí pouze třikrát, ti silnější až pětkrát. Bude nejspíš chvíli trvat, než soubojový systém pochopíte. Každopádně nejdřív vykrýváte útoky až pak útočíte. Vše je vám oznámeno v čas. Kdy se krýt, kdy útočit.

Bohatá na zvuky, bez herců, s pár chybami

S hereckým obsazením v Blind Quest nepočítejte. Celou hrou vás provází jeden jediný hlas, který popisuje herní prostředí, veškeré předměty, akce, instrukce, popisy lokací. O vykreslování prostředí a soubojů pomocí zvuků, však není nouze. K dispozici jich je skutečně požehnaně. Každá lokace obsahuje vlastní zvukovou kulisu, ve většině případů též interakce s jednotlivými předměty. Díky zvukovým efektům se lépe vžijete do děje celého příběhu.

Především u druhého dílu kazí hraní pár viditelných chyb, které by podle mého názoru měly tvůrci odladit. V některých situacích po načtení hry začne rovnou boj s nepřítelem, jindy chybí hlášky při interakci u několika předmětů. Dokonce v pár případech se hlasová odezva zasekne úplně a trvá pár vteřin, než hlasové pokyny opět naskočí. Bohužel VoiceOverem to nezachráníte, protože nic nevyčte. Musíte se spoléhat pouze na hlasového průvodce hrou. Doporučuji hrát s vypnutým VoiceOverem, v herním prostředí vám stejně k ničemu nebude.

Nicméně i přesto věřím, že vás Blind Quest bude bavit. Navíc to vypadá, že oba dva díly mají různá zakončení. Po dohrání mi bylo oznámeno, že první díl dohrán z sedmdesáti procent, druhý s osmdesáti sedmi. Mám ještě co objevovat a je možné, že časem vyzkouším znovu své štěstí.

Mé hodnocení: 6/10 především díky viditelným herním chybám v druhém díle Blind Questu.

Blind Quest 3 (aktualizace 28. 3. 2023)

Dejme vývojářům ještě jednu šanci. Druhým dílem totiž sága Blind Quest nekončí. Sedmého dubna bude na App Store a Google Play uveřejněn třetí díl, který by měl být završením celé této ságy. Navíc když si pořídíte třetí díl Blind Questu od sedmého do desátého dubna, zakoupíte jej s 15% slevou. Doufejme, že si vývojáři dali více záležet a závěr ságy bude bez znatelných herních chyb.



Blind QuestHry


Karel Giebisch
Karel se moderním technologiím pro zrakově znevýhodněné věnuje už řadu let. Je nevidomý, primárně pracuje s Apple produkty, ale nebrání se zabrousit i do oblasti operačních systémů Windows nebo Android.