Práce zrakově postiženého studenta v laboratoři
Ani zrakové postižení nemusí odradit studenta od práce v chemické či fyzikální laboratoři. Záleží však na míře jeho zrakového omezení a spolupráci s asistentem, který je z hlediska zachování bezpečnosti práce nezbytný. Výhodou je, když je asistent znalý oboru, nicméně student by měl znát veškerou problematiku práce, být na výuku připravený a být seznámený s principy práce v laboratoři.
Pro zrakově postiženého studenta je pro orientaci na svém pracovním místě zásadní si tento prostor udržovat čistý a uspořádaný dle určitého schématu, který si je žák schopen zapamatovat a osvojit. Pokud je to možné, je vhodné vzít studenta do laboratoře ještě před zahájením výuky a ukázat mu uspořádání celé laboratoře, jaký je systém uchovávání chemikálií, kde je umístěno laboratorní sklo, jak se ovládají zařízení jako je například digestoř či chladící okruh a jiné…
Nebereme-li v potaz zvětšení textu nebo navýšení časového limitu pro práci, tak by při teoretické práci v laboratoři (výpočty navážek, výpočty koncentrací, psaní testů, připravenost na výuku) zrakově omezený student neměl mít žádné úlevy.
Pokud je to možné, tak je vhodné usnadnit zrakově postiženému studentovi práci v laboratoři následujícími úpravami:
- text na štítcích chemikálií bude v adekvátní velikosti,
- umožníte mu pracovat s digitálními přístroji (s velkým displejem) namísto analogovými,
- rysky na laboratorním odměrném skle budou výrazné,
- učitel nebude ve výsledcích vyžadovat analytickou přesnost.
Tam, kde to dává smysl, je také možné pro čtení textů (štítky, informace na displeji, atp.) použít některé z mobilních aplikací, které mohou studentům tyto informace částečně – nebo zcela – zpřístupnit (zvětšit, přečíst syntetickým hlasem, atp.)
Zřetel by se měl brát na práci s nebezpečnými, silně koncentrovanými látkami, na práci s ohněm a na práci s ostrými předměty. V těchto případech bývá kvůli bezpečí studenta i celé skupiny nutná aktivní účast asistenta.
Důležité je brát ohledy na bezpečnost práce, uvědomovat si studentovo omezení, vykomunikovat si s ním, jak výuka bude probíhat a situaci nepodceňovat.
Tučně vyznačené pasáže v následujícím výčtu upozorňují na místa či témata, kterým je třeba s ohledem na zrakové postižení žáka věnovat vyšší pozornost.
- Začátek výuky test – zvětšený černotisk, bodové písmo
- Výpočty navážek, koncentrací
- Skripta – papírová (při výuce, grafy, tabulky, diagramy) X digitální (doma)
- Sestavení aparatury
- Chemikálie – malé štítky
- Váhy, míry
- Váhy digitální X analytické
- Odměrné válce, kádinky – přibližně – výrazné rysky
- Pipety – přibližně – dopomoc
- Byretu – odchylka titrace – vlastní vnímání barev
- Teplota
- Digitální X analogový teploměr
- Separace
- Filtrace – přesnost lití
- Frita
- Buchnerova nálevka
- Krystalizace
- Chromatografie – TLC – zvýraznění skvrn, měření vzdáleností
- Přístroje
- Pokud PC záleží na softwaru (Windows 7 a vyšší)
- Mikroskop, refraktometr (teplota tání, přibližně)
- Obecně platí, že digitální jsou čitelnější než analogové
- Práce s ohněm
- Pomoc při přesnosti, výšky nad plamenem
- Uklízení pracoviště
- Protokoly a jejich oprava
- Digitální
- Tištěné – forma čitelná pro vyučujícího anebo pro studenta?


