VR4All: Virtuální realita jako nástroj pro lepší design

Ve čtvrtek a pátek minulého týdne proběhlo ve Středisku Teiresiás Masarykovy univerzity pracovní setkání partnerů projektu VR4All. Společně s kolegy z Německa, Portugalska, Řecka a Rumunska jsme diskutovali, jak pomocí imerzivních technologií přiblížit studentům designu zkušenosti lidí se zrakovým či motorickým postižením.

Cílem projektu je vytvořit nástroje a výukové scénáře, které umožní studentům bezpečně a názorně pochopit, s jakými překážkami se mohou uživatelé s postižením potýkat. Nejde o vyvolání soucitu, ale především o zprostředkování konkrétní zkušenosti – a tím i hlubší porozumění tomu, proč a jak při návrhu zohledňovat různé potřeby.

Téma přístupnosti v designu není nové. Stále ale platí, že mnoho chyb vzniká jednoduše proto, že designéři neměli možnost se s tímto tématem během studia nebo praxe setkat. Virtuální realita může v tomto směru nabídnout nový kanál – ne jako náhražku skutečného kontaktu, ale jako užitečný nástroj pro úvodní orientaci.

Diskuse během setkání ukázaly, že klíčové bude nejen samotné technologické řešení, ale i pedagogická stránka: jak simulace zařadit do výuky, jaké otázky klást, jak s výstupy dále pracovat.

Fotogalerie z pracovního jednání (Flickr.com)

VR4All Meeting, 7. - 8. 3. 2024

Bližší informace o projektu jsou k dispozici na webu vr4all.eu.



virtuální realitaVR4All


Radek Pavlíček
Radek se přístupnosti a informačním a komunikačním technologiím pro uživatele s těžkým postižením zraku věnuje od roku 1998. Je duchovním otcem portálu Pélion, řídí a koordinuje veškeré aktivity s ním související a dělá maximum pro to, aby Pélion přispíval ke...