Závěrečná konference projektu ATHENA: přístupnost jako součást výuky na vysokých školách

27. března 2025 pořádalo European Disability Forum v Bruselu závěrečné setkání projektu ATHENA. Projekt, financovaný z programu Erasmus+, se od začátku zaměřoval na začlenění přístupnosti a univerzálního designu do vysokoškolských osnov.

Setkání spojilo zástupce evropských institucí, škol, studentů i organizací hájících práva osob se zdravotním postižením. V první části byly představeny výstupy projektu – analýza stavu přístupnosti ve vysokoškolském vzdělávání a sada konkrétních doporučení. Druhá část nabídla panelovou diskuzi se zástupci Evropské komise, ENQA a Evropské studentské unie, kteří debatovali o tom, jak prosazovat systematický přístup k přístupnému vzdělávání.

Hlavní zjištění konference

  • Současný stav přístupnosti: Přestože přístupnost získává na důležitosti, v osnovách vysokých škol stále chybí systematické uchopení tohoto tématu.
  • Doporučení: Projekt vypracoval podrobný soubor doporučení pro tvůrce politik, hodnoticí agentury, vedoucí pracovníky škol, tvůrce programů, vyučující i zástupce uživatelů.
  • Spolupráce a vzdělávání: Důraz byl kladen na nutnost mezioborové spolupráce a potřebu školení pro vyučující v oblasti přístupnosti.

Klíčové výstupy projektu ATHENA

Bližší informace o projektu ATHENA jsou k dispozici na athenaproject.eu.

ATHENA: 6 tips to bring accessibility and universal design into Higher Education curricula (YouTube)

Athena Final Event (Brussels, Belgium), 27. 3. 2025 (photogallery)

Athena Final Event (Brussels, Belgium), 27. 3. 2025



AthenaTeiresiás


Radek Pavlíček
Radek se přístupnosti a informačním a komunikačním technologiím pro uživatele s těžkým postižením zraku věnuje od roku 1998. Je duchovním otcem portálu Pélion, řídí a koordinuje veškeré aktivity s ním související a dělá maximum pro to, aby Pélion přispíval ke...