Jak na podnikání bez zraku

AgoraDatová schránkaFakturoidPodnikáníSumUp Air

Staňte se úspěšnými. Začněte podnikat i se zrakovým znevýhodněním. Stačí vědět jak na to. A právě k tomuto účelu vznikl tento článek. Přečtěte si souhrn toho nejdůležitějšího, co by vám rozhodně nemělo uniknout.

Podle aktuálně dostupných statistik v ČR žije kolem 65 000 lidí s těžkým postižením zraku. Někteří z nich jsou zaměstnaní, řada z nich práci nemá a pouze přes 2 000 odvážlivců se dalo na dráhu podnikatelů. A to je dost málo. Přitom podnikat můžete, i když vůbec nic nevidíte. O tom, že je to skutečně reálné, se přesvědčila řada účastníků Jarní Agory 2018 ve středisku Teiresiás na workshopu s názvem Podnikání bez zraku.

Od sešitů k technice

Jeden je nevidomý podnikatel startující svoji kariéru prostřednictvím moderních technologií, druhý začínal s papírovými bločky, sešity a postupně řešil modernizaci. Oba na sobě slušně zapracovali a jejich profese jim vzkvétají. Karel a Láďa. Dva lektoři, kteří se nebáli podělit o své osobní zkušenosti z praxe.

“Když jsem před 23 lety začínal, o technice se mi mohlo jen zdát. Vše bylo mnohem náročnější, než je tomu dnes. Klienti se sami museli zapisovat do sešitu a protože jsem nemohl záznamy nijak kontrolovat, vznikal pořádný zmatek. A nějaká administrativa? Ta neexistovala. V hromadě papírů se nedalo bez zraku vyznat a tak jsem byl chtě nechtě, v řadě případů odkázán na asistenci vidícího,” zahajuje svůj příběh nevidomý lektor Láďa, který se už přes 23 let věnuje masérským službám.

„Podnikání byl ze začátku takový experiment. Vzhledem k tomu, že u nás v rodině máme více podnikatelů, jednoduše mě tato sféra lákala. A chtěl jsem zjistit, jestli se v ní i prostřednictvím svého znevýhodnění zvládnu uplatnit. Narozdíl od Ládi mi moderní technika pomáhala od samého začátku. Nicméně i tak bylo nutné hledat ty správné cesty k úspěchu. A podařilo se. Nyní bychom i vám rádi přiblížili několik nástrojů, jak i vy ostatní můžete být úspěšní. Přestat sedět doma za pecí a splnit si své sny. Co k tomu budete potřebovat?” Doplňuje lektor Karel a svá poslední slova svého projevu nechává vyset s otazníkem v prostoru. Ticho. Je takové ticho, že by člověk slyšel i špendlík spadnout.

Přeruší ho až Láďa: “Nic zvláštního. Odvahu, trpělivost a dostatek času. A především určité nástroje, bez kterých se žádný správný podnikatel neobejde.“

Tímto výrokem byl workshop o podnikání bez zraku definitivně zahájen.

Podnikání bez zraku II, vpravo lektor Láďa Kubeček

Abyste vůbec mohli vstoupit na podnikatelskou dráhu, musíte si nejdříve ujasnit, jakým oborům se budete věnovat. Následně zajděte na živnostenský úřad a požádejte o vystavení patřičného oprávnění. Teprve pak, až budete v ruce držet list živnostníka, můžete se naplno vrhnout do práce.

Tento postup je pro každého stejný. Ať už zápolíte s nějakým druhem handicapu, nebo ne. My se proto zaměříme na představení několika nástrojů, které nám s Láďou život podnikatele usnadňují.

Webová prezentace, klíč k úspěchu

Bez webových stránek jako kdybyste v dnešním světě neexistovali. Kdo nevlastní alespoň nějaký web obsahující základní informace o jeho činnosti, velkou šanci na úspěch nemá. Webovou prezentaci řadíme na první místo. Skutečně se vyplatí do kvalitního webu zainvestovat. Stonásobně se vám to vrátí ze strany spokojených klientů. Máme ověřeno na vlastní kůži. Díky kvalitně zpracované webové prezentaci se na Internetu zviditelníte. Lidé se o vás dozví, zjistí si všechny počáteční informace a úspěch? Ten sami brzy pocítíte.

Konec papírování, ať žije digitalizace

Papírů je prostě hodně. A navíc, kdo se v nich má vyznat? Nějaký nadšenec pravděpodobně ano, ale s Láďou tento trend rozhodně nezastáváme. Raději sázíme na digitalizaci a online řešení.

Je sice pravda že firmy, ale i jednotlivce musíme o tomto způsobu komunikace zdlouhavě přesvědčovat, ale bohužel, voňavé papíry nejsou pro zrakově znevýhodněné podnikatele to pravé ořechové. A nakonec to jde i online a digitálně. Stačí jen chtít. Díky digitalizaci máme totiž obrovskou výhodu. Veškeré dopisy, smlouvy a další důležité dokumenty si sami zvládáme přečíst a když na to přijde, tak i samostatně podepsat. Používáme datovou schránku i elektronický podpis. Člověk nikdy neví, co se může v aktuální situaci hodit. Dovedeme fakturovat, přijímat platby kartou. A tohle všechno můžete umět taky. Jak? Čtěte dál.

Elektronický podpis

Od narození mi vtloukali do hlavy: “Dávej si pozor na to, co podepíšeš. Pak už to nejde vrátit zpátky.” A nejednou se tento výrok z dětství potvrdil. Co je napsáno na papíře, to je pro mě tabu, pokud nemám při ruce nikoho, kdo by mě s uvedeným obsahem dokumentu k podpisu seznámil. Cizím lidem nevěřím, jen rodině a blízkým. Nikdy nic nepodepisuji sám. Zvláště nyní, když jsem začal podnikat. Buď si na jednání ohledně podpisu požadovaného dokumentu přizvu známého, který mě s jeho obsahem seznámí, nebo si vše prostuduji v digitální podobě a použiji elektronický podpis. Láďa se mnou bude jistě souhlasit, že jde o nejefektivnější a nejspolehlivější způsob, jak se nedostat do zbytečných problémů.

Samotný elektronický podpis je vlastně certifikátem, vydaným některou z certifikačních autorit. Nejčastěji je zařizován autoritou Postsignum, certifikace České pošty. Jakmile splníte potřebné kroky pro jeho získání, následný certifikát pak pouze nahrajete do aplikace podporující elektronický podpis a máte vystaráno. Veškeré dokumenty např. v PDF formátu, snadno obdaříte tímto certifikátem. Takto podepsaný dokument, má stejnou váhu jako ruční podpis a to bez výhrad. Jde o veřejně uznávaný způsob řešení podpisů, podložený platnými zákony ČR.

Zřízení elektronického podpisu

  • Jděte na web www.postsignum.cz
  • Zvolte, jestli jste fyzická osoba, podnikatel OSVČ, firma či organizace.
  • Stáhněte příslušné formuláře a vyplňte je. Vytiskněte, podepište.
  • Vygenerujte si žádost o certifikát a opište si přidělené ID. Máte-li iPhone nebo iPad, stáhněte si aplikaci Signer, kde je generování žádosti o certifikát elektronického podpisu včetně jeho následného používání řešeno jednoduchou formou.
  • S tímhle vším jděte na nejbližší Czech POINT. Zde vám vystaví potřebný certifikát.

Když už certifikát elektronického podpisu máte, tak

  • si jej stáhněte ze stránek www.postsignum.cz podle vygenerovaného odkazu v e-mailu.
  • Nahrajte jej do příslušné aplikace podporující elektronický podpis či jej napárujte do e-mailového klienta.
  • Pokud máte aplikaci Signer v iOS, jednoduše si vyhledejte vygenerovanou žádost o certifikát. Automaticky se vám nabídne jeho implementování přímo do aplikace.

Elektronický podpis něco stojí. Standardně se řídí aktuálním ceníkem certifikační autority Postsignum jak při jeho založení, tak při obnově. Certifikát je nutné obnovovat jednou ročně.

Datová schránka

Pohodlný a efektivní způsob řešení hlavně úřední korespondence. Na pár kliknutí a online. Jejím prostřednictvím zvládáte posílat všemožné dokumenty bezpečnou elektronickou formou, která plně nahrazuje poštovní zásilky. Komunikovat můžete pouze s těmi osobami či organizacemi, které datovou schránku vlastní. Pro fyzické osoby a OSVČ je dobrovolná, podnikatelské subjekty povinná.

Ohledně používání datových schránek existují dokonce i příslušné zákony, na základě kterých je tato korespondence veřejně uznávaná. To, co zašlete datovou schránkou nebo do ní obdržíte, je právoplatným dokumentem se všemi potřebnými náležitostmi. Veškerou korespondenci (především od úřadů) můžete přijímat tímto způsobem místo standardních papírových dopisů. A nejen od úřadů. Lze si tak lze posílat smlouvy či jiné dokumentace i mezi fyzickými osobami.

V případě komunikace s úřady nic neplatíte. V okamžiku zasílání poštovní datové zprávy tedy zprávy mimo úřad fyzickému nebo podnikatelskému subjektu, je účtován poplatek na základě aktuálního ceníku datových schránek. Poplatky nejsou nijak vysoké, pouze pár Kč. Hradí se z kreditu, který si dobíjíte podle potřeby. Osobně jsem teď pomocí této schránky podával výpověď nájemní smlouvy a prošlo to bez problémů. Datová zpráva mě přišla na nějakých 18 Kč, takže v podstatě levněji, než na poště s SMS o úspěšném doručení.

Pomocí této schránky nezasíláte prostý text, ale nejčastěji dokumenty v PDF. Přihlásíte se do uživatelského rozhraní, vyhledáte si adresáta, vyplníte náležitosti zprávy, vložíte přílohu a odešlete. Podobně, jako e-mail. Celé rozhraní je krásně přístupné pro odečítače obrazovek, takže s ním zvládnou bez potíží pracovat i lidé se zrakovým znevýhodněním.

U fyzických osob je datová schránka vázána na rodné číslo, u podnikatelských na firemní údaje. Veškeré rozesílané zprávy, obsahují jedineční identifikátor odesílatele, který plně nahrazuje ruční či elektronický podpis. O podepisování dokumentů před tím, než je pošlete datovkou se nestarejte, tato záležitost se řeší automaticky při jejich odeslání.

Máte-li datovou schránku, splňujete požadavky pro využívání elektronické komunikace, schválené a podložené příslušnými zákony ČR.

Založení datové schránky

  • Zajděte si na Czech POINT. Zavedou vás do systému a podají žádost na vytvoření datové schránky dle domluvy.
  • Doma otevřete e-mail a schránku si aktivujte podle pokynů. Pozor. Na Czech POINTu obdržíte papír s aktivačním kódem, ten vám musí někdo vidící přečíst. To je ale tak jediné, co od vidícího potřebujete. Následnou aktivaci a správu schránky, zvládnete už nadále samostatně.

Jak na to? Podnikání bez zraku I, vpravo lektoři Karel Giebisch a Láďa Kubeček

Fakturace a platby kartou

Ani v oblasti faktur či platebních transakcí nemusíme být odkázáni na účetního. V dnešní době již existují systémy, které nám umožňují řešit fakturace prostřednictvím odečítače obrazovky, dokonce i přijímat platby kartou. Ohledně fakturování nedáme dopustit na Fakturoid, u platebních terminálů plně důvěřujeme Sumup Air.

Faktury a platby kartou byly probírány na samostatném workshopu, ale protože tyto záležitosti patří velkou měrou mezi nástroje při podnikání bez zraku, zmiňme se o nich ve stručnosti přímo v tomhle článku.

Fakturoid, nechme účetní odpočívat

Jedná se v podstatě o online účetní systém, dostupný na www.fakturoid.cz.

Vytvoříte si uživatelský účet, vyplníte všechny podstatné informace a můžete začít fakturovat, vkládat náklady apod. Tento fakturační nástroj zajišťuje kompletní správu jednoduchého účetnictví. Jeho prostřednictvím lze:

  • Tvořit jednoduché, ale i pravidelné faktury.
  • Evidovat náklady.
  • Podávat daňová přiznání, případně i hlášení k DPH.
  • Spravovat adresář kontaktů.
  • Mít neustálý přehled díky detailním statistikám.
  • Odesílat faktury e-mailem klientům včetně upomínek.
  • Párovat platby s bankou.
  • Export dokladů do účetních programů.
  • Vytvoření samostatného přístupu pro účetní, aby si veškeré doklady mohla stahovat.
  • A mnoho dalšího.

I když to tak nevypadá, díky Fakturoidu zvládnete samostatně řešit základní účetní agendu. A nepotřebujete na to vůbec vidět. Webové stránky tohoto systému jsou plně přístupné pro odečítače obrazovek.

Abyste mohli využívat všechny funkcionality potřebné pro váš druh podnikání, je nutné si předplatit vyhovující tarif. Základní varianta zdarma slouží pouze pro vyzkoušení Fakturoidu. Nic moc v ní neuděláte a navíc je razantně omezena. Pro malé podnikatele bohatě stačí tarif Sólo za nějakých 2000 Kč ročně včetně DPH, pro ty náročnější pak Sólo Plus. Existuje i tarif Firma, ale ten je spíše určen pro velké korporátní společnosti a velice náročné uživatele. Funkce, které jsou jeho součástí, drobní podnikatelé většinou nevyužijí. Pokud nejste plátci DPH, doporučujeme s Láďou tarif Sólo. V případě, že jste plátci DPH, investujte do Sólo Plus. Tento tarif totiž zvládá podávat i hlášení k DPH přímo na příslušné úřady.

Jediné, co u Fakturoidu zatím postrádáme, je nemožnost tvorby zjednodušených daňových dokladů. Nicméně tvůrci mají v plánu tuto užitečnou vychytávku přidat. Snad se tak stane brzy.

Na workshopu se bohužel ukázalo, že v operačním systému Windows s odečítači obrazovek NVDA a JAWS je problém při výběru odběratelů a dodavatelů v dialogu pro novou fakturu či náklad. Chyba byla nahlášena a pracuje se na jejím odstranění. Než se tak stane, tvořte prosím nové faktury a náklady ne přes možnost rychlého přidání, ale přímo přes sekce Faktury a náklady. Děkujeme.

Klárka na workshopu Fakturace a platby kartou

Závěrem ještě zbývá představit platební terminál SumUp Air. To ovšem nebude potřeba. O něm byl na Pélionu nedávno publikován článek se všemi podstatnými informacemi a podrobnostmi.

SumUp Air: přístupný platební terminál nejen pro nevidomé podnikatele

S Láďou nás na našich workshopech o podnikání potěšila jedna věc, o které se nejde nezmínit. Všichni co dorazili, měli o danou problematiku velký zájem a ukázalo se, že mnoho z účastníků samostatně podniká, nebo se na tuto dráhu chystá. Velice užitečné byly i diskuze a vzájemné předávání rad či osobních názorů k probíraným tématům.

A nyní je řada na vás. Zkuste taky podnikat.



Karel Giebisch
Karel Giebisch
Velký nadšenec do moderních technologií. Preferuje produkty od Applu, které jsou jeho hlavní platformou. Windows už neviděl několik let. Bojuje za inovace a odstraňuje bariéry mezi handicapovanými a běžnou společností. Prodává a sestavuje kompenzační pomůcky, věnuje se lektorské činnosti a...