Nástroje pro luštění obrázkových kódů CAPTCHA na Macu

Tento příspěvek pojednává o  dvou nástrojích pro automatické luštění takzvaných obrázkových kódů CAPTCHA. Jestliže bloumáte nad tím, co slovo CAPTCHA znamená, pak vězte že to je anglická zkratka, která označuje opatření na webových stránkách, jehož účelem je ověřit, že stránku navštěvuje opravdový uživatel a  ne nějaký škodlivý robot. Bohužel však tato opatření častokrát účinně znemožňují přístup i  nevidomým uživatelům, pro které je tak přístup bez pomocí druhé osoby buďto úplně zapovězen, anebo je velmi obtížný, protože například musejí rozluštit zvukovou alternativu, které často není dobře rozumět, anebo je náročné zapamatovat si, jaký kód jste v ní slyšeli.

Problém obrázků CAPTCHA však na Macu řeší dvě následující snadno použitelná rozšíření pro webové prohlížeče. První rozšíření se jmenuje Rumola a druhé CAPTCHA Be Gone.

Rumola

Toto rozšíření webového prohlížeče vyhledá obrázek CAPTCHA na aktuální stránce samo. Když se mu to ale nepovede, tak jej můžete určit sami najetím na daný obrázek, poté vyvoláním kontextové nabídky přes VO + Shift + M, a zvolením „Recognize this image as CAPTCHA“. Zde je ale problém v Safari, neboť v něm na některých stránkách, například na uloz.to nebo edisk.cz, obrázek CAPTCHA pomocí kurzoru VoiceOveru nalézt a vybrat nelze , a na takových stránkách nefunguje ani automatické vyhledání obrázku. Proto je spolehlivější používat rozšíření Rumola v prohlížeči Google Chrome, kde jdou obrázky nalézt vždy.

Jakmile je obrázek na stránce nalezen, tak se musí ještě podat samotný požadavek na vyluštění jeho kódu, což uděláte tak, že najedete na textové pole, kam se má kód vepsat, pomocí VO + Shift + M vyvoláte kontextovou nabídku a zvolíte „Use this field to enter CAPTCHA“. Kód obdržíte zhruba za 8 sekund a z mé zkušenosti fungoval kód pokaždé, až na pár případů, kdy bylo nutné obdržený kód přepsat na velká písmena, aby byl stránkou přijat.

Rumola je placená služba, ale 5 požadavků na obdržení kódu máte k otestování zdarma. Dalších 50 požadavků můžete koupit za 0,99 dolarů, případně za 150 požadavků zaplatíte 1,95 dolarů. Platit můžete i přes PayPal, takže se nemusíte svěřovat se svými platebními údaji.

CAPTCHA Be Gone

Toto rozšíření funguje tak, že automatické nalezení a luštění obrázku CAPTCHA je nutné si vyžádat zkratkou Ctrl + Shift + S, anebo lze přes VO + Shift + M kdekoliv vyvolat kontextovou nabídku, kde je třeba zvolit „Search for CAPTCHA“. Pokud se tomuto rozšíření nepodaří nalézt obrázek CAPTCHA samotnému, tak lze alternativně na daný obrázek najet, přes VO + Shift + M vyvolat kontextovou nabídku a zvolit „Solve CAPTCHA“. Odpověď na požadavek dorazí asi do 15 sekund a po přijetí by se měl kód načíst do schránky, abyste ho mohli sami vložit do příslušného políčka zkratkou Command + V.

CAPTCHA Be Gone je placená služba, která běžného uživatele vyjde oproti službě Rumola celkem draho. Jeden měsíc předplatného stojí 3 dolary, případně jeden rok 33 dolarů, avšak na druhou stranu v obou případech můžete podat neomezený počet požadavků. Odrazující může být také to, že autorům musíte svěřit své platební údaje, žádnou platební bránu nebo PayPal totiž nenabízejí.

Rozšíření CAPTCHA Be Gone pro Google Chrome.

Bližší návod na zprovoznění v angličtině.

Jak je natom přístupnost prohlížečů Google Chrome a Mozilla Firefox

Google Chrome sice s VoiceOverem není tak odladěný jako Safari, ale pro občasné používání jen kvůli CAPTCHA obrázkům se dá uplatnit dobře a zásadní problém na něm nevidím.

V případě prohlížeče Mozilla firefox už je ale situace výrazně horší. S VoiceOverem je Firefox velmi pomalý, nelze v něm otevírat kontextové nabídky, textová pole nemluví a našly by se další problémy, takže prakticky se s ním počítat moc nedá. Proto jsme v článku rozšířením pro Firefox nevěnovali pozornost.



AppleGoogle ChromeMacmacOS/OS XNástrojeSafariVoiceOver


Adam Samec
Jako nevidomý se zajímám o asistivní technologie pro zrakově postižené. Pracuji jako lektor a tester přístupnosti v Tyflokabinetu Praha. Mým hlavním zaměstnáním je však pozice programátora, konzultanta a testera přístupnosti v Microsoftu. V článcích se zaměřuji především na produkty značky...